Zasoby Informacyjne Internetu

Spis treści

  1. Strona początkowa
  2. Introduction: information resources and the Internet
  3. Wyszukanie informacji w Internecie: korzystanie z wyszukiwarek
  4. Poszukiwanie informacji w Internecie - "bramy" (gateways) i "portale" (portals)
  5. Organizacje rządowe, samorządowe i pozarządowe oraz ich serwisy WWW
  6. Ocena zasobów informacyjnych Internetu
    1. Dlaczego powinniśmy oceniać wyszukaną informację?
    2. Kryteria oceny
      1. Wiarygodność
      2. Dokładność
      3. Obiektywizm
      4. Aktualność
      5. Stopień szczegółowości
    3. Gdzie znaleźć więcej informacji o ocenianiu stron
  7. Publikowanie własnych źródeł w Internecie


V. Ocena zasobów informacyjnych Internetu


Dlaczego powinniśmy oceniać wyszukaną informację?

Informacja, którą znajdujemy w Internecie, jest w dużym stopniu nieuporządkowana. Pochodzi ona z stron WWW wielu tysięcy organizacji i od milionów użytkowników indywidualnych. Czy powinniśmy traktować to wszystko, co znaleźliśmy, na tym samym stopniu dokładności, autorytatywności i wartości? Odkąd w sieci dostępna jest olbrzymia ilość informacji, np. z zakresu medycyny i o substancjach uzależniających, oczywistą jest odpowiedź: "Oczywiście, że nie!". Powinniśmy oceniać, aby wiedzieć, na którym ze źródeł możemy polegać, która z osób posiada doświadczenie i autorytet potwierdzający udostępnioną informację, oraz czy nie ma żadnych politycznych, religijnych, rasowych i innych uprzedzeń zawartych w treści dostarczanej informacji, itp.

Pewien autor zanotował taką ostrzegawczą historię:

Dlaczego ocena informacji jest tak ważna? To pytanie może brzmieć retorycznie, dla kogoś, kto używa Internetu do poważnych badań, ale jest rzeczą ważną podkreślanie nierównej jakości informacji, która jest umieszczana w Internecie. Pamiętam historię studenta, który przyszedł do biblioteki, poszukując na zajęcia recenzji filmu. Jeden z bibliotekarzy poszedł do drukowanego katalogu recenzji, o pewnej reputacji, podczas gdy inny szukał w katalogu internetowym. Recenzja została znaleziona szybciej online i student, który się spieszył, wybiegł z wydrukiem, zanim omówienie zostało znalezione w źródle drukowanym. Dopiero później student odkrył, że recenzja internetowa została napisana przez krytyka-amatora, wielkiego wielbiciela reżysera filmu. To nie była ani miarodajna, ani też godna zaufania recenzja.

Evaluating Information on the Internet by D. Scott Brandt

Ile wskazówek, pomocnych w ocenianiu, zawartych jest już w wyniku wyszukiwania? Wyszukiwanie przeprowadzone przez Alta Vistę przy użyciu sformułowania

+Poland +"economic problems" +1999 -Russia

dało następujący wynik. (Wyłączyłem Rosję z poszukiwań, by zredukować liczbę otrzymanych pozycji). Obejrzyj pierwszych 10 pozycji z listy. Ile z nich mógłbyś zaakceptować natychmiast jako:

a) prawdopodobnie zawierające przydatne informacje,

b) prawdopodobnie pochodzące z wiarygodnego źródła, tzn. można zaufać, że przekazana informacja jest ważna i wiarygodna.

Zanotuj te wybrane adresy i prześlij je do pozostałych osób, uczestniczących w kursie. Opiekun grupy zbierze te rezultaty, wówczas okaże się, ile adresów powtórzyło się. Teraz - sprawdź te źródła, które uważasz za wiarygodne, i zadecyduj, czy nadal chcesz zachować je na swojej liście. Ponownie prześlij wynik do reszty grupy.

Co powiedziało Ci to ćwiczenie o tym, dlaczego powinno się oceniać informację?

Do początku stronyDo strony domowej


Kryteria oceny

Nie powinno być zaskoczeniem, że kryteria oceny internetowych zasobów informacyjnych są bardzo podobne do tych używanych w ocenianiu materiałów drukowanych. Prawda, są pewne różnice - generalnie uważamy, że wydawcy stosują pewne normy jakościowe w swoich wydawnictwach i dlatego im ufamy - przynajmniej tym, których znamy. Dlatego też, informacja drukowana rości sobie prawa do bezpośredniego wpływu na nasze zaufanie, nawet jeśli nie zawsze jest satysfakcjonująca. Informacja przechowywana w Internecie, o ile nie pochodzi ze znanego i godnego zaufania źródła, jest bardzo prawdopodobne, że będzie uważana raczej za mało wiarygodną. Informacja internetowa ma także pewną właściwość, która różni ją od druku - nie jest rzeczą trudną, np. ukryć prawdziwe źródło informacji. Informacja internetowa ma zazwyczaj dołączone linki odsyłające do stron powiązanych tematycznie, lub przynajmniej uważanych za takie przez autora serwisu WWW.

Alexander and Tate do tradycyjnych kryteriów oceny informacji zaliczyli:

  • Wiarygodność
  • Dokładność
  • Obiektywność
  • Powszechność użycia
  • Stopień szczegółowości

Przyjrzyjmy się każdemu z nich, by zrozumieć, co oznaczają.

Do początku stronyDo strony domowej


Wiarygodność

To kryterium odnosi się do pierwszego pytania, jakie należy postawić oceniając strony, czy serwisy WWW: "Kto jest odpowiedzialny za tę stronę?" i "Dlaczego mam akceptować, to co piszą inni?". Ponieważ praktycznie każdy może utworzyć własną stronę i umieścić na niej dowolne informacje według własnego uznania, można łatwo zostać wprowadzonym w błąd. Stawianie tych dwóch pytań powinno stać się drugą naturą każdego, kto przeszukuje zasoby WWW i wyszukuje informacji. Rozważmy, na przykład, informację medyczną - czy wolimy być informowani przez specjalistę, np. lekarza ogólnego albo chirurga, czy raczej przez kogoś cierpiącego na jakąś chorobę lub dolegliwość, albo też przez towarzystwo powołane do rozpowszechniania informacji o chorobie lub przez człowieka ogarniętego niezdrową ciekawością. W Internecie znaleźć można strony autorstwa wszystkich wymienionych osób.

Spójrzmy teraz na kilka stron WWW, nadal pod kątem rozważanej kwestii wiarygodności, np. na strony EFAnet. Jest to Europejskie Federacja Towarzystw Astmatycznych i Alergicznych, której celem jest: "udzielanie pełnej, bezstronnej informacji o wszystkim, co dotyczy astmy i alergii". Jak miarodajna jest ta instytucja? Tworzy ją 27 organizacji z 14 krajów europejskich, ma więc najwyraźniej spore poparcie, ale jak dotąd - bez udziału Polski. Wśród brytyjskich członków tej Federacji są m. in.: Narodowa Kampania przeciwko Astmie ("...wiodąca brytyjska organizacja charytatywna dla ludzi z astmą, ma swoje biura w Londynie i Edinburgh, centrum informacyjne w St. Austell, oddziały i grupy w całej Wielkiej Brytanii"), Narodowe Towarzystwo Egzemy ("... jedyna organizacja w Wielkiej Brytanii i jedna z najbardziej prestiżowych organizacji w świecie działająca na rzecz osób z egzemą, zapaleniami i wrażliwą skórą.") i Brytyjska Fundacja Alergiczna ("...blisko współpracuje z lekarzami ogólnymi i Podstawową Służbą Zdrowia głównie poprzez dostarczanie aktualnych informacji o wszelkich aspektach chorób alergicznych"). Wydaje się, że informacje dostarczane przez EFAnet są raczej wiarygodne, można tutaj znaleźć linki do innych, równie miarodajnych serwisów WWW. Zauważmy, że strona jest wspierana przez firmę farmaceutyczną AstraZeneca, dlatego też użytkownicy chcą mieć pewność że EFAnet polecając specyfiki leczące astmę, nie preferuje wyrobów tej właśnie firmy.

Oto inny serwis, e-Asthma, założony przez lekarza:

Autor i projektant strony WWW - Leo. L. Leonidas, MD, FAAP, jest od 1972 r. praktykującym pediatrą w Bangor, stan Maine. W latach 1985 - 1998 był redaktorem miesięcznika ASTHMA TODAY. Dr Leonidas jest profesorem pediatrii w Tufts University Medical School w Bostonie, MA. Ukończył University of the Philippines w 1968 r. W 1990r. dr Leonidas napisał i opublikował: "The National Asthma Self-Education Course".

Dr Leonidas wydaje się być wiarygodnym źródłem - ale jak się o tym przekonać? Jedynym sposobem jest sprawdzenie ile innych stron zostało podłączonych do tego serwisu, tzn. jak wiele innych osób zadecydowało, że jest to wiarygodne źródło. Można wprowadzić url tej strony do którejś z wyszukiwarek i sprawdzić to - korzystając z serwisu Google, dowiadujemy się, że e-Asthma jest podawane jako dobre źródło przez General Practitioners in Asthma Group - myślę, iż na tej podstawie można również uznać to źródło za wiarygodne.

Wcześniej widzieliśmy, ze firma farmaceutyczna AstraZeneca sponsoruje serwis EFA, wśród odnośników, które znajdują się na stronie GPIAG, znajdziemy także i link do strony o astmie firmy AstraZeneca. Specjalista w dziedzinie ochrony zdrowia, który zostanie zarejestrowanym użytkownikiem tego serwisu, znajdzie tutaj literaturę naukową, przygotowaną przez takich udziałowców rynku, jak Pfizer czy GlaxoWellcome, ale, co jest interesujące, nie ma żadnych mechanizmów wyszukiwawczych na stronach dla amatorów. Co można z tego wnioskować? Prawdopodobnie, strony dla użytkowników nie dopuszczają alternatywnych metod leczenia, innych od tych zalecanych przez wspominane firmy. Strony firm zostały zaprojektowane by sprzedawać (w taki czy inny sposób) własne produkty, a osoba, która tylko szuka pełnej informacji o metodach leczenia astmy, na początek powinna zajrzeć na inne strony WWW.

Znajdź polskie strony poświęcone takim chorobom jak: astma, białaczka czy rak. Jak oceniasz wiarygodność prezentowanej informacji? Podziel się swymi opiniami z pozostałymi uczestnikami kursu.

Nawet wiarygodne źródło nie jest w stanie przekazać nam wszystkiego w sposób całkowicie bezstronny, przykładowo: lekarz działający jako jednoosobowa spółka jest bardziej zainteresowany poszerzeniem listy swych pacjentów niż udzielaniem całkowicie bezstronnej informacji; rządowy serwis WWW będzie bardziej dbał o "prezentację" niż o fakty. Niezależnie od tego, czy strona jest wiarygodna, czy też nie, powinniśmy stale pytać "Czy ta strona została wyszukana, by mnie informować, czy przekonywać?, "Co może być potwierdzeniem, lub zaprzeczeniem, wypowiedzi cytowanych na tej stronie?", "Gdzie mogę znaleźć więcej danych, które byłyby potwierdzeniem faktów, które znalazłem na tej stronie?"

   

Alexander i Tate zbadali relacje wiarygodności stron różnego rodzaju (np. stron popierających w stosunku do stron prywatnych czy informacyjnych). Kryteria, które stosowali do oceny wiarygodności można sprowadzić do następujących punktów:

  • kto (osoba lub organizacja) jest odpowiedzialny za zawartość strony?
  • czy na stronie można znaleźć informacje o celach i zadaniach organizacji?
  • czy organizacja ma status prawny, czy można ją odnaleźć w inny sposób niż poprzez sieć, np. poprzez adres pocztowy , telefon, uczestnictwo na giełdzie, itp.
  • czy organizacja jest stabilna? Od ilu lat istnieje? Czy nie jest to efemeryda, założona do realizacji określonego celu, po osiągnięciu którego prawdopodobnie zniknie?
  • czy strona uzyskała oficjalną aprobatę macierzystej organizacji? Czy na stronie jest jakieś potwierdzenie tego faktu?
  • czy strona reprezentuje całą organizacje, czy tylko jej jakąś małą cześć? Np. uniwersytet, czy tylko jeden z wydziałów?
  • czy są zastrzeżone prawa autorskie, do kogo one należą?

W przypadku osoby prywatnej:

  • czy mamy do czynienia z rzeczywistą osobą, z prawdziwym nazwiskiem, czy jest to ktoś posługujący się pseudonimem? (jest to trudne do ustalenia, ale powinniśmy być świadomi takiej ewentualności),
  • jakie kwalifikacje ma dana osoba, by opracowywać zawartość stron WWW?

Do początku stronyDo strony domowej


Dokładność

Jest to pojęcie dość proste do zdefiniowania - chodzi tu po prostu o to, czy dostarczona informacja zawiera prawdziwe fakty. Ale nie jest to takie łatwe, jak mogłoby się wydawać, np. każdy spis może podawać inną liczbę ludności; w odniesieniu do konkretnego kraju -każdy serwis WWW może podawać inne liczby, pochodzące z niezależnych spisów. Tylko znając źródło pochodzenia danych, można określić stopień ich dokładności. Źródła informacyjne stale nie są zgodne co do wysokości Mount Everestu - ponieważ góra była mierzona na różne sposoby, o różnych porach, a stopień dokładności był rozmaity. Co oznacza, że informacja jest dokładna? Czy podjęte zostały wszelkie możliwe kroki, by przekazana informacja była pozbawiona błędów? Gdy mamy do czynienia z informacją, która nie opiera się na faktach, tego kryterium nie możemy stosować. Przykładowo, gdy ktoś prezentuje opinie, np. o stanie gospodarki - mogą one być oparte na pewnych faktach ekonomicznych, ale mimo to nie można powiedzieć że są precyzyjne. W takim przypadku można jedynie stwierdzić, że zostały sformułowane w oparciu o prawdziwe fakty. Należy ustalić, czy te twierdzenia mogą być zaakceptowane na innej podstawie.

W przypadku sieci pojawia się problem niemożliwości określenia zakresu, w jakim prezentowana informacja była sprawdzana pod kątem jej dokładności. Kupując wydawnictwo informacyjne, mamy pewność, że zostało dokładnie sprawdzone i poprawione, zazwyczaj wiemy także kto jest za to odpowiedzialny, możemy także dowiedzieć się, kto pisał poszczególne fragmenty pozycji. W Internecie raczej to się nie zdarza, zazwyczaj użytkownik sam musi ocenić dokładność otrzymanej informacji.

Raz jeszcze, Alexander i Tate przygotowali zestaw kryteriów, który może być wykorzystywany do oceny różnego rodzaju stron. Niektóre kryteria odnoszą się tylko do określonych rodzajów informacji.

  • Czy podana została lista źródeł, z których pochodzą dane faktograficzne, tak by można je było zweryfikować w innych wydawnictwach informacyjnych? (Jeśli nie, to strona może stale być przydatna jako przykład poglądów danej organizacji, ale nie jest użyteczna jako źródło informacji faktograficznej.)
  • Czy informacja nie zawiera błędów gramatycznych, ortograficznych i innego rodzaju? (Błędy tego typu oznaczają nie tylko brak kontroli jakościowej, ale także powodują że podawana informacja jest niedokładna).
  • Czy strona zawiera odnośniki do innych, zewnętrznych, źródeł, zawierających np. ocenę produktu czy raporty zatwierdzone przez SEC (The Securities and Exchange Commission), które mogą być użyte do weryfikacji spółki?
  • Czy są redaktorzy kontrolujący dokładność publikowanych danych?
  • Czy jest wyraźnie podane, kto jest główną osobą odpowiedzialną za dokładność przekazywanych treści?
  • Jeśli publikacja zawiera mapy i/lub wykresy zawierające dane statystyczne, czy są one czytelnie i jasno opisane?

Evaluating Web Resources Jan Alexander i Marsha Ann Tate

Ilu mieszkańców liczy Meksyk?

Do początku stronyDo strony domowej


Obiektywizm

Jest to dość mgliste kryterium, ponieważ zależy, w jakimś stopniu, od naszej subiektywnej zdolności postrzegania. Możemy być obiektywni co do faktu że słońce wschodzi każdego ranka, ponieważ wielokrotnie o poranku możemy zaobserwować, jak pojawia się na horyzoncie. Możemy obstawać przy twierdzeniu, że ziemia jest płaska, ponieważ tylko niektórzy z nas mieli możliwość zobaczyć z powietrza, że jest to kula (istnieje organizacja o nazwie The Flat Erth Society, której członkowie wierzą w raczej dziwne rzeczy). Jak może być oceniana, w tym przypadku, obiektywność? Możemy powiedzieć, że obiektywne jest istnienie Flat Earth Society. Obiektywność naszych sądów o tym towarzystwie będzie zależała od tego, w jakim stopniu jesteśmy w stanie uwierzyć w ich twierdzenia (np. że ziemia jest płaszczyzną o pięciu stronach), i czy potrafimy znaleźć niezależne dowody, potwierdzające te idee.

Można, oczywiście, powiedzieć że poglądy członków The Flat Earth Society prawdopodobnie są stronnicze, w rezultacie można wątpić w ich obiektywizm. Wszelkie sądy, jakie wygłaszają, o prawie każdym zjawisku zachodzącym poza kulą ziemską (np. o pogodzie) są prawdopodobnie również pozbawione obiektywizmu.

Zatem, przyczyną powstawania uprzedzeń może być stanowcze wyznawanie przekonań, niezgodnych z rzeczywistością. Mogą one także być wynikiem nieuznawania wpływu, np. strona WWW sponsorowana przez firmę handlową nie zawsze musi prezentować wyłącznie obiektywne sądy o swym sponsorze.

By ocenić obiektywizm stron WWW, należy postawić kilka pytań:

  • Jakimi motywacjami kierowały się osoby, czy organizacje przygotowujące serwis WWW? Czy poszukiwali obiektywnej informacji, którą można sprawdzić w innych źródłach? Czy wyszukują tylko te fakty, które mogą przekonywać? W tym przypadku należy stawiać pytanie: "Dlaczego ta organizacja wyszukała i chce przekonać mnie?" Kto czerpie korzyści z uczestnictwa w kursie, lub działaniach, jakie instytucja oferuje?
  • Czy charakter organizacji stwarza podstawy do powstawania jakiś uprzedzeń? Na przykład firma stosująca genetycznie zmodyfikowane produkty (GMOs) w produkcji żywności będzie prezentowała informacje w sposób zdecydowanie odmienny niż grupy protestujące przeciwko używaniu takiej żywności.
  • Czy możliwe jest odróżnienie informacji od reklamy? Czasami granice są zamazane (jak to zdarza się często w dziennikach) i reklamy mogą być prezentowane w taki sam sposób jak informacje. Chcąc to sprawdzić, należy postawić takie same pytania, jakich użylibyśmy, np. czytając reportaż o miejscu wypoczynku, wiedząc że dziennikarz został wysłany do tej miejscowości przez biuro podróży, zainteresowane wzrostem swych wpływów.

Do początku stronyDo strony domowej


Aktualność

Jest to dość prosty temat: czy możliwe jest ustalenie czy informacje są bieżące, i czy na stronach WWW są podane daty powstania i ostatniej aktualizacji informacji?

Dane dotyczące aktualności mogą być umieszczane w różnych miejscach stron WWW, w zależności od celu i źródła serwisu. Dla przykładu, serwisy dzienników zazwyczaj podają daty bieżącego wydania, dostępnego na stronie głównej serwisu, jak i wydań archiwalnych. Serwis WWW the Guardian jest typowy pod tym względem: co najmniej dwa razy podana jest aktualna data, a zastrzeżenie praw autorskich na 2000 r. na dole strony.

Inne serwisy mają zwyczaj, tak jak to zostało pokazane na dole tej strony, dodawania oświadczenia kiedy strona była po raz ostatni aktualizowana. Inne przykłady można znaleźć tutaj: przewiń stronę by przeczytać to oświadczenie.

Zadanie

Znajdź, posługując się wyszukiwarką sieciową, kilka serwisów WWW o takiej tematyce, gdzie ważna jest aktualizacja. Sprawdź pięć serwisów i zbadaj czy i jak autorzy oznaczają aktualny materiał. Opisz rezultaty tych badań swoim kolegom.

Do początku stronyDo strony domowej


Stopień szczegółowości

Szczegółowość może również być określana jako zawartość, gdyż to kryterium dotyczy treści informacji podawanej na stronie. Oceniając strony, można posłużyć się zestawem pytań, proponowanym przez Alexander i Tate:

  • Czy są informacje że strona jest ukończona, czy nie jest jeszcze w trakcie tworzenia?
  • Czy temat strony został wyraźnie określony?
  • Czy udało się wyczerpać temat, czy pominięto coś znaczącego, co również powinno znaleźć się na stronie?
  • Czy punkt widzenia instytucji został zaprezentowany w jasny i wyraźny sposób, z dobrą argumentacją?
  • Jeśli opisywany był produkt, czy strona zawiera jego wyczerpujący opis?
  • Czy stopień szczegółowości opisu wszystkich produktów firmy jest zadawalający?
  • Czy stopień szczegółowości opisu jest taki sam dla wszystkich sekcji czy oddziałów firmy?
  • Czy jest link do strony informacyjnej, która podaje jak szczegółowe jest to źródło?
  • Jeśli oceniana jest strona dziennika, który posiada także wersję drukowaną, czy jest informacja, że np. wersja elektroniczna jest bardziej lub mniej szczegółowa w stosunku do drukowanej?
  • Jeśli istnieje drukowany odpowiednik stron WWW, czy jest wyraźnie zaznaczone że strony WWW zawierają całą pracę, lub tylko jej fragment?
  • Jeśli materiał pochodzi z pracy nie posiadającej praw autorskich (zdarza się to często w przypadku słowników czy tezaurusów) czy podjęto starania o uaktualnienie materiału?

Można postawić także inne pytania, odnoszące się do treści, np.:

  • Czy strona określa jaki stopień znajomości tematu jest niezbędny do zrozumienia prezentowanej informacji?
  • Czy jest podział na informację dla laików i dla ekspertów?
  • Czy strona jest wyraźnie przeznaczona dla dzieci, czy dla dorosłych?
  • Czy twórcy strony uważają ją za całkowicie ukończoną?

Zadanie

Znajdź dwie lub trzy strony WWW, omawiające znany Ci temat i oceń je w świetle powyższych pytań.

 

Do początku stronyDo strony domowej


Gdzie znaleźć więcej informacji o ocenianiu stron

Jeden z najlepszych serwisów informacyjnych, pomocny przy ocenie stron WWW, jest prowadzony przez Jana Alexander i Marsha Ann Tate, autorów Mądrości Web: jak oceniać i tworzyć jakościową informację na stronach WWW, dostępny na the Wolfgram Memorial Library, Widener University, Pennsylvania. Inną listę pytań można znaleźć w University of Albany Library, a aktualną bibliografię (jeśli naprawdę chcesz wiedzieć więcej) znajdziesz w Virginia Tech Library.

Należy zauważyć, że wszystkie z wymienionych źródeł znajdują się w bibliotekach: Dlaczego bibliotekarze są tak zainteresowani problemem jakości informacji na WWW? Wyślij swoją odpowiedź do grupy.

Do początku stronyDo strony domowej


Kurs przygotowany i przeprowadzony przez Profesora Toma Wilsona z Wydziału Studiów Informacyjnych Uniwersytetu w Shefffield w ramach projektu Tempus realizowanego we współpracy z Międzynarodowym Centrum Zarządzania Informacją UMK w Toruniu oraz Wydziałem Bibliotekoznawstwa i Studiów Informacyjnych University College w Dublinie.
Data ostatniej modyfikacji: 28 kwiecień 2000