Zasoby Informacyjne Internetu
Spis treści
- Strona początkowa
- Wprowadzenie: zasoby informacyjne i Internet
- Wyszukanie informacji w Internecie: korzystanie z wyszukiwarek
- Poszukiwanie informacji w Internecie - "bramy" (gateways) i "portale" (portals)
- Organizacje rządowe, samorządowe i pozarządowe oraz ich serwisy WWW
- Rządowe agendy.
- Partie polityczne
- Źródła ekonomiczne i statystyczne
- Władze lokalne i INTERNET
- Źródła informacji społecznej
- Ocena zasobów informacyjnych Internetu
- Publikowanie własnych źródeł w Internecie
4. Organizacje rządowe, samorządowe i pozarządowe oraz ich serwisy WWW.
Rządowe agendy.
Model występujący w Stanach Zjednoczonych.
Rządy wielu krajów posiadają obecnie bardzo rozbudowaną strukturę serwisów WWW. Prawdopodobnie Rząd Stanów Zjednoczonych był pierwszym, który dał możliwość dostępu do swoich oddziałów (agend) poprzez interfejs WWW. Warto bliżej przyjrzeć się serwisom agencji rządowych i krótko je scharakteryzować.
Prawdopodobnie najlepszym, chociaż może nie jest to zbyt oczywiste, miejscem do rozpoczęcia jest the Newspaper and Current Periodical Reading Room of the Library of Congress, którego część serwisu jest poświęcona Official Federal Government Web Sites of
the Executive Branch. Na dzień dzisiejszy (17 luty 2000) jest tutaj lista 200 linków, z których możemy dowiedzieć się o oficjalnych i półoficjalnych agencjach rządowych m.in. służbach specjalnych, które co jest bardzo interesujące, są również częścią Ministerstwa Skarbu oraz CIA - nazywanego również World Factbook lub też
Factbook on Intelligence.
Oto, co w WF można przeczytać o polskim klimacie : "umiarkowany z łagodną zimą, z często występującymi opadami; łagodne lato z przelotnymi opadami i burzami".
Po wciśnięciu klawisza, zobaczymy iż, serwis WWW Office of National Statistics
ma głównie charakter informacyjny tzn. poprzez przeglądarkę WWW mamy dostęp do informacji na temat różnych funkcji, które pełni Biuro. Niektóre dane są udostępniane za opłatą. Wróćmy teraz na stronę główną Biura Ogólnokrajowych Statystyk i kliknijmy na
The General Register Office, przesuńmy się na koniec strony i wybierzmy link Tracing your family tree (Sprawdzanie pochodzenia swojej rodziny).
Władze lokalne i INTERNET
Coraz więcej pojedynczych miast, miasteczek a nawet wsi używa INTERNETU do zareklamowania lokalnych atrakcji takich
jak walory turystyczne i rozrywkowe, miejsce do życia i pracy, miejsce do studiowania. Głównym celem tych działań jest
przyciągniecie biznesu i poprawienie wizerunku władz wobec mieszkańców. Jeśli szukacie pomysłów jak zbudować własny serwis
WWW poniżej zamieszczone linki mogą być bardzo pomocne :
- Serwis WWW historycznego miasta York.
Jeśli wciśniemy na link "Atrakcje historyczne" ("Attractions and Heritage"), otrzymamy linki dające możliwiść odbycia "wirtualnego spaceru" po murach obronnych. Po kliknięciu na niego otrzymamy następujące informacje :
- lokalne strony RADY OKRĘGU BASSETLAW, jednostki terytorialnej na kształt polskiej gminy. Na stronie tego serwisu możemy znaleźć informacje na temat polityki prowadzonej przez lokalne władze, której celem jest poprawa sytuacji ekonomicznej.
- Serwis WWW PILGRIM FATHERS, który opisuje historią Separatystów, którzy wskutek nietolerancji religijnej zmuszeni zostali do emigracji do Ameryki, stali się założycielami miasta Plymouth w Stanach Zjednoczonych.
- Serwis WWW Scarborough Borough Council, nadmorskiego ośrodka położony w hrabstwie Yorkshire. Jeśli na przykład chcemy zbudować fabrykę, możemy znaleźć tutaj różne oferty m.in. sprzedaży i wynajmu gruntów, posiadłości i magazynów .
Źródła informacji społecznej
Serwis WWW zawierający informacje społeczne może być oferowany przez różne organizacje : lokalne władze, bibliotekę publiczną, specjalne urzędy stworzone do zbierania i udostępniania takich informacji, wolontariaty .
Pierwszym przykładem jest tutaj serwis WWW założony przez lokalne władze "Thurrock Council" i konsorcjum organizacji charytatywnych " Thurrock Council for Voluntary Services". Serwis nie jest zbyt dobrze wykonany pod względem graficznym, jednak sprawdźmy jakiego typy informacje możemy tutaj znaleźć :
- nowe informacje zamieszczone na serwerze
- wyszukiwarka
- serwisy WWW innych lokalnych społeczności
- mapy poszczególnych regionów i listy linków do poszczególnych większych pracodawców działających w regionie
- linki do różnych organizacji - "dowolna mieszanka"
- katalogi lokalnych organizacji. Niektóre z tych stron są częścią serwisów WWW władz lokalnych, natomiast pozostałe posiadają własne serwisy WWW. A oto jak wygląda szata graficzna katalogu :
Kolejnym przykładem jest serwis WWW miasta Aspen w stanie Colorado, który został podzielony na dwie sekcje zawierające informacje dla turystów i mieszkańców. Serwis udostępnia informacje nie tylko o hotelach, restauracjach, imprezach kulturalnych, ale również
listę dyskusyjną, której celem jest wymiana informacji na tematy lokalnych.
Dodatkowo na stronie tej można znaleźć linki do serwisu Rady Miejskiej, gdzie "panel navigacyjny" w znaczący sposób może ułatwić nam znalezienie interesującego nas tematu.
[UWAGA: Przedstawiony po prawej stronie obrazek jest tylko obrazkiem tzn. zamieszczone linki nie są aktywne]
Oczywiście miasto Toruń posiada własną stronę domową, występującą w dwóch wersjach językowych: polskiej i angielskiej.
Po kliknięciu na klawisz "Zapraszamy", przenosimy się na stronę, na której m.in. znajdziemy lista linków. Wybieramy "BUSINESS" i otrzymamy listę przedsiębiorstw działających w okolicach Torunia.
Należy zauważyć jak ważne jest stworzenie strony o dobrze uporządkowanej strukturze, dzięki której będziemy w stanie połączyć się z poszukaną stroną w szybki i logiczny sposób. Powrócimy jeszcze do tego tematu w module 6 naszego kursu.
|