Powrót.

Rakoczy Marlena

Autorecenzja:


Impulsem do namalowania cyklu obrazów pt. "Rajskie ogrody" było zafascynowanie naturą, które towarzyszy mi od najmłodszych lat. Kolorowy świat kwiatów wielokrotnie pobudzał moją wyobraźnię, dostarczał niezapomnianych wrażeń i wyzwalał pozytywne emocje.
Twórczość ta wyrosła z pragnienia powrotu do wszystkiego, co naturalne i pierwotne, a zarazem bliskie człowiekowi, a także z negatywnego stosunku do wielkomiejskiego życia i z tęsknot za nieskrępowanym obcowaniem ze światem natury "nieskażonej". Nie akceptuję dominującego na ulicach miast chaosu, dlatego szukam inspiracji pośród natury. Moje prace są więc próbą zanotowania osobistych doznań wynikających z obserwowania łąki i ogrodów ubarwionych kolorowymi kwiatami.
Wnikliwa obserwacja przyrody umocniła mnie w przekonaniu, że świat kwiatów jest w stanie dostarczyć naszym zmysłom tysiące niezapomnianych wrażeń. Współczesnemu człowiekowi trudno jednak poddać się temu działaniu światła, koloru i kształtu z powodu ciągłego pośpiechu i zaabsorbowania własnymi sprawami. Mam więc nadzieję, że swoimi pracami malarskimi przyczynię się do zwrócenia uwagi na uroki roztaczane przez naturę, na jej wielobarwność, na wspaniałość form kwiatów dających nam namiastkę "rajskich ogrodów", pozbawionych okrucieństwa i drapieżności współczesnego świata.

Recenzja:


Pani Marlena Rakoczy w swoich pracach malarskich (...) zainspirowana jest, jak sama to określa tematyką kwiatowo-floralną. W moim odczuciu ten świat przyrody jest zakodowany w jej podświadomości, wchłonięty i zatrzymany w sobie we wczesnych latach dzieciństwa i młodości. Ta fascynacja kolorowym światem, wyostrzenie i wyczulenie zmysłów na bogactwo fauny i flory znajduje materializację w niepowtarzalnych osobistych kreacjach malarskich. Oczywiście wybiera współczesny język malarski poszukując własnej tożsamej formy dla tego tematu, zgodnej z własnymi odczuciami estetycznymi, dodaje jakby do tych wartości pewien rodzaj ekspresyjnego kodowanego pisma. Te kameralne w swojej skali obrazy w części nawiązują do kompozycji stylu zwanego "all-over" nie mającego początku czy końca ani wyraźnego centrum kompozycyjnego. Malarstwo Pani Marleny przywołuje optykę widzenia przez szkło powiększające, powierzchnie jej płócien sugerują czasami powiększony pointylizm wzbogacony o wyrazistą fakturę przechodzącą fragmentami w dominującą strukturę reliefową. Zestawienia kolorystyczne prac Marleny Rakoczy operują pełną chromatyką o tonacjach mocno rozjaśnionych emanujących migotliwością i szczególnym widzeniem światła, wykorzystującym efekt podświetlania (widzenia pod światło) i oświetlenia zgodnego z kierunkiem patrzącego. Pani Marlena Rakoczy w swoich pracach przedstawiła spójną dojrzałą koncepcję malarstwa. Wykazała dużą biegłość formalną i warsztatową. Zasygnalizowała istotne zagadnienia plastyczne wpisując się w nurt współczesnego malarstwa wykorzystującego charakter intymnej osobistej wypowiedzi w gęstej siatce wyobrażeń i swoistych rytmów w charakterze indywidualnego pisma.(...)


/art. mal. prof. UMK Krzysztof Pituła/






do góry