Oleradzka Jadwiga

1294144172jadwigaoleradzka.zdjecie.jpg

Dyrektor naczelny Teatru im. Wilama Horzycy

Dyplom: 1967 - filologia polska ze specjalizacją teatrologiczną, UMK, 1974 - Studium Dziennikarskie w Warszawie.


Podczas studiów była kierownikiem i reżyserem teatrów studenckich: Estrady Poezji i Teatru Argos. Od 1968 r. pracowała jako recenzent i krytyk teatralny w dzienniku Gazeta Pomorska i czasopiśmie Pomorze, a także w toruńskim dzienniku „Nowości” (1968-1982). W latach 1982 – 1990 r. była krytykiem i kierownikiem działu w czasopiśmie kulturalnym „Fakty” w Bydgoszczy, w latach 1991 - 1997 r. kierownikiem działu kultury i komentatorem w Gazecie Pomorskiej w Bydgoszczy. Pomysłodawca plebiscytu „Złotej Karety” przyznawanej do dziś przez Dziennik Nowości podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTAKT.  W swoim dorobku ma liczne publikacje o teatrze w czasopismach, miesięcznikach, kwartalnikach i rocznikach. Współpracowała z Teatrem im. Wilama Horzycy przy wieloletniej akcji specjalnych premier Nowości. Od 1 stycznia 1997 r. jest dyrektorem naczelnym Teatru im. Wilama Horzycy oraz dyrektorem naczelnym i artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTAKT. W dwóch pierwszych latach przeprowadziła restrukturyzację i oddłużenie Teatru. Od roku 2004 – wspólnie z dyrektorem artystycznym Teatru Andrzejem Bubieniem - rozpoczęła realizację programu współpracy z twórcami zagranicznymi, laureatami Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego  KONTAKT. Zaowocowało to wybitnym przedstawieniem Ślubu Gombrowicza w reżyserii Estończyka Elmo Nüganena (2004–2005 – zaproszenie na 3 festiwale krajowe: Lublin, Opole, gdzie spektakl zdobył cztery główne nagrody, „Dialog – Wrocław” oraz trzy zagraniczne: „Divadlo” w czeskim Pilznie, Międzynarodowy Festiwal Teatralny w estońskim Tartu, MDT „Bałtyjskij dom” w St. Petersburgu). Drugim przedstawieniem zagranicznych realizatorów był spektakl Ja wg powstałej na zamówienie Teatru sztuki Iwana Wyrypajewa (Rosja) przygotowany przez rosyjskiego reżysera Wiktora Ryżakowa ( 2005) – laureatów Grand Prix, Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTAKT 2003. Trzecim była Pułapka Różewicza w reżyserii Petera Gothara – wielkiego reżysera węgierskiego (Grand Prix festiwalu KONTAKT w 2002 r.) Od 2000 r. zmieniła formułę MFT KONTAKT, czyniąc zeń przegląd dokonań młodej generacji twórców europejskich. W tym czasie po raz pierwszy zaprosiła do Polski spektakle Sashy Waltz, Thomasa Ostermeiera, Franka Castorfa (Niemcy), Iwana Wyrypajewa, Kamy Ginkasa, Andrija Żołdaka, Jewgienija Marcellego (Rosja), Johana Simonsa i Feike Boschmy (Holandia), Tima Etchellsa (Wielka Brytania), Arpada Schillinga, Petera Gothara, Janosa Haya, Viktora Bodo (Węgry), Lies Pauwels (Belgia) oraz wielu innych twórców znanych później na całym świecie.


Nagrody:


1989 – Nagroda Klubu Krytyki Teatralnej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich za publikacje teatralne


Zobacz także:

do góry