Projekt muzyczny bazujący na brzmieniu instrumentów akustycznych, tradycyjnych i własnoręcznie zbudowanych oraz urządzeń elektronicznych
Data powstania: 2001 r. -
Adres WWW: http://www.hati.serpent.pl/; www.myspace.com/hatitah
Hati to projekt muzyczny bazujący na brzmieniu instrumentów akustycznych, tradycyjnych i własnoręcznie zbudowanych, oraz urządzeń elektronicznych.
Grupa powstała w 2001 r. z inicjatywy Rafała Iwańskiego i Dariusza Wojtasia. Od r. muzycy współpracują z amerykańskim perkusjonistą Z/EVem, jedym z założycieli ruchu "industrial" w l. 70 XX w. W czasie koncertów Hati współpracuje także z artystą multimedialnym Andrzejem Wasilewskim oraz pionierem polskiego punk rocka, orientalistą i poetą Maciejem Magurą Góralskim (ex-Kryzys, Bakszysz). W realizacjach studyjnych goszczą także Andrzej Lalin Kasprzyk.
Od 2006 r. z zespołem zaczął występować trzeci muzyk – Rafał Kołacki. W tym okresie muzycy zwrócili się ku bardziej otwartym formom muzycznym budowanym na improwizacji i potencjału instrumentów reciclingowych i etnicznych. Dalsze poszukiwania, od 2007 r. duetu Iwański/Kołacki, wzbogacone od połowy 2008 r. gościnnym udziałem kolejnego muzyka – Dariusza Brzostka. W tym czasie zespół zagrał wiele koncertów z zespołami z kręgu dźwięku i obrazu tj. Pure, John Zorn, Robert Curgenven, oraz wiele koncertów zagranicznych (Niemcy, Holandia, Francja, Wielka Brytania). Nie tracąc swoistej aury, muzyka Hati nabrała cech nieco awanturniczej "freely improvised trance drone music", pełnej nieoczekiwanych zwrotów akcji i dynamicznej dramaturgii, nieprzewidywalne dźwiękowej opowieści.
Muzycy Hati zagrali kilkadziesiąt koncertów w kraju i za granicą, brali udział w wielu festiwalach m.in. Audio Equinox Festival w Londynie, Laut und Luise Festiwal w Getyndze, Bleisound Festiwal w Monachium, Wrocław Industrial Festival, Audio Art Festival w Krakowie, Festiwal w Krajobrazie w Inowłodzu, Open'er Festival, Temple of Silence Festival czy CoCArt Music Festival, w którym muzycy (R. Iwański i Rafał Kołacki) współorganizują z Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu. Wydali kilka płyt i zagościli na kompilacjach, które zostały bardzo dobrze przyjęte w prasie muzycznej i przez słuchaczy.
W czasie koncertów, oprócz dźwięków wydobywanych na rozbudowanym zestawie instrumentów akustycznych z różnych stron świata tj. gongi syjamskie i chińskie, ligawki podlaskie, klarnety arabskie, bębny afrykańskie oraz obiekty recyclingowe z metalu plastiku i drewna.
Zobacz także:
