Powrót.

Kasperkiewicz Edyta

Autorecenzja:

Realizacja "WKOŁO" to obiekt interaktywny oddany do dyspozycji widza. Jest to maszyna- zabawka, którą można sterować. Jest to narzędzie, które rysuje za pomocą pola magnetycznego. Rysunek ten jest bardzo ulotny, ulega ciągłym przemianom, nawarstwieniom, zanika, by znów się pojawić. Praca jest  ruchomą mandalą, która wykorzystuje pewne ruchy, będące obrazem istotnych zjawisk rzeczy, praw natury, symboli. Według autorki statyczny obraz nie jest w stanie w pełni oddać ich istoty, dlatego swą mandalę wprowadza w ruch i tworzy obraz , który nieustannie się zmienia i "płynie", jak natura, w której jedyna pewna rzeczą jest jej ciągła zmienność. Ruch odbywa się po epicyklu, gdzie można dowolnie sterować prędkością, kierunkiem oraz wyodrębniać tylko niektóre ruchy. Można tu znaleźć odwołanie do układu słonecznego, fal dźwiękowych, żywiołów oraz symbol Boga. Św. Opisuje Naturę Boska jako koło, którego środek jest wszędzie, a obwód nigdzie.
Praca jest odpowiedzią na powszechnie znany i funkcjonujący w psychoedukacji twórczości Test Szkiców J. Guilforda na twórcze myślenie. Jest to propozycja autorki na rozwiązanie tego testu, gdzie zawiera kilkanaście najważniejszych dla niej zjawisk i obrazów będących lub związanych z kołem. Jednocześnie jest próbą złożenia wszystkich tych obrazów w jedno.
Dyplom ten jest nieodłącznie związany z pracą magisterską, której przedmiotem badań były różnice  w zdolnościach studentów rzeźby, malarstwa i grafiki Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. "WKOŁO" bezpośrednio odwołuje się do modeli uzdolnień-ich graficznych przedstawień, a także do wyobraźni twórczej, będacej przedmiotem badań empirycznych. To próba zobrazowania sposobu myślenia twórczego.
Dyplom ten realizuje ideę mixmedialności. Technika użyta w tej pracy oraz jej ruchomy charakter ma na celu pokazanie sposobu powstawania obrazu w umyśle, płynnego przechodzenia skojarzenia w skojarzenie, obrazu w obraz. Wyobraźnia twórcza ma charakter obrazowy. Obiekt ten próbuje oddać charakter tych obrazów umysłu. Bardzo istotnym elementem jest tutaj zobrazowanie samego procesu, ważny jest nie tyle efekt, czy punkt końcowy, co droga do…To obraz procesu przemian, przeobrażania duchowego, przechodzenia w kolejne etapy rozkładu i scalania.
Realizacja "WKOŁO" jest z pogranicza nauki i sztuki. Sztuka jest poszukiwaniem wielu rozwiązań, nauka znajdywaniem jednego właściwego. W pracy tej cykl ten odbywa się przez pierwszy etap, którym jest poszukiwanie koła, jego istoty, symboliki, analogii, metafor, obrazów, ich poszukiwań w różnych kierunkach. Proces znajdowania tego jednego rozwiązania, to scalenie tego w jeden obraz,  powrót do pierwotnej formy i zamkniecie tego w jednym obiekcie, jakim jest ta mandala- maszyna wykorzystująca naukę i technikę, będąca obiektem artystycznym.






do góry