Monuments of
Architecture of Kujavia-Pomerania Voivodeship, Poland
Zabytki architektury województwa
kujawsko-pomorskiego
|
Chełmża
Kościół pokatedralny Trójcy Św.
Powrót
do spisu zabytków >>>
|
Lokalizacja: Wschodnia część miasta
lokacyjnego, ul. Tumska.
|
|
Datowanie: ok.
1251-2. ćw. XIV w., po 1422-ok. 1500.
|
Technika,
materiał: Budowla
murowana z cegły, w wątku wendyjskim i gotyckim, z użyciem kształtek
ceglanych i sztucznego kamienia. |
Historia: Konkatedra Trójcy
Świętej w Chełmży, do 1821 r.
katedra diecezji chełmińskiej. Jest to gotycka budowla górująca nad
północnym brzegiem Jeziora Chełmżyńskiego, usytuowana w
południowo-wschodniej części miasta lokacyjnego, wznoszona etapami od
1251 r. do 2. ćw. XIV w. Budowa została rozpoczęta przez biskupa
chełmińskiego Heidenryka (Heidenreicha) aktem erekcyjnym z 22 lipca
1251 r. W tym czasie założono również kapitułę, początkowo wg reguły
św. Augustyna. Już w 1257 r. część kościoła musiała być ukończona w
stopniu pozwalającym na sprawowanie czynności liturgicznych, o czym
świadczy wzmianka z tego właśnie roku o ufundowaniu mszy przez księcia
kujawskiego i łęczyckiego, Kazimierza I. W 1260 r. w południowym
ramieniu transeptu została pochowana bł. Juta z Sangerhausen,
sprowadzona tu przez Heidenryka. Po śmierci Heidenryka w 1263 r. zakon
krzyżacki doprowadził do zmiany reguły kapituły na krzyżacką, co
spowodowało przejęcie katedry przez duchownych wywodzących się z tego
zakonu i inkorporację diecezji do państwa krzyżackiego. Nieukończony
kościół bardzo ucierpiał w wyniku pożaru spowodowanego oblężeniem
Prusów w 1268 r. Prace budowlane zostały na krótko przerwane, ale
jeszcze przed 1291 r. zdołano ukończyć odbudowę prezbiterium.
Wzniesiono wówczas szczyt wschodni oraz rozpoczęto budowę masywu
wieżowego i korpusu nawowego. Ten ostatni został ukończony przed 1359
r. W wyniku oblężenia litewsko-tatarskiego w 1422 r. katedrę ponownie
spalono, zniszczeniu uległy szczyty, wieże i większość sklepień.
Niezwłocznie po tych wydarzeniach przystąpiono do odbudowy kościoła,
która trwała prawie 80 lat. Wieży południowej nie odbudowano w
pierwotnym kształcie, zamiast poprzedniego dachu namiotowego przekryto
ją dachem siodłowym. Zmieniono również układ dachów - w miejsce
wspólnego dachu nad wszystkimi nawami korpusu i poprzecznego nad
transeptem zbudowano trzy oddzielne nad każdą z naw. W późniejszym
okresie bryła katedry nie ulegała większym zmianom. Najważniejszą
ingerencją z okresu nowożytnego było nadbudowanie wieży północnej w
1692 r. i zwieńczenie jej barokowym dwukondygnacyjnym hełmem.
Inwestycję tę sfinansował biskup Jan Opaliński z pieniędzy uzyskanych
od mieszczan toruńskich jako odszkodowanie za rozruchy podczas Bożego
Ciała. W 1821 r., po utworzeniu diecezji pelplińskiej, katedra Świętej
Trójcy w Chełmży została kościołem parafialnym. W 2. poł. XIX w.
rozebrano przylegające do kościoła krużganki i zabudowania kapituły. Na
początku XX w. przemalowano odkryte wcześniej polichromie na
sklepieniach, dokonano również licznych napraw elewacji i maswerków. W
1906 r. pierwotny gotycki portal zachodni zastąpiono neogotycką
kruchtą, a także zbudowano kruchtę północną. W latach 1848-1849 przy
południowo-zachodnim narożu świątyni wzniesiono plebanię, nad wejściem,
do której umieszczono herb Hohenzollernów. Na przełomie XIX i XX w. w
otoczeniu katedry powstały kolejne budynki: dom mieszkalny i zakonny,
szpital oraz kostnica. W okresie międzywojennym przeprowadzono prace
naprawcze, ograniczające się do przelicowania niektórych partii murów
oraz do wzmocnienia fasady specjalnymi 17-metrowymi kotwami. W
1950 r.
zniszczył dachy, część sklepień nawy głównej, hełm wieży, belkę
tęczową, organy oraz zabytkową polichromię kościoła. Od wysokiej
temperatury ucierpiały również obrazy olejne na płótnie. Odbudowa
świątyni trwała w latach 1968-1971. Przy okazji przeprowadzono
poszukiwania grobu bł. Juty, znaleziono jednak jedynie owinięte w
płótna szczątki kanonika Pisińskiego. W 1960 r. dawna katedra została
podniesiona do godności kolegiaty, w 1982 r. papież Jan Paweł II nadał
jej tytuł bazyliki mniejszej, natomiast w 1994 r. kościół stał się
konkatedrą nowo utworzonej diecezji toruńskiej |
|
W obecnym kształcie jest to orientowana świątynia o
prostokątnym, wydłużonym prezbiterium, trójnawowym korpusie z mało
wydatnym transeptem i dwuwieżową fasadą. Przy wschodnim krańcu korpusu,
po bokach prezbiterium, znajdują się wysmukłe kwadratowe wieże
świadczące o katedralnej funkcji kościoła. Ramiona transeptu są
wydzielone z wnętrza i pełnią funkcję kaplic. W północnym ramieniu
znajduje się kaplica Krzyża Św., w południowym - kaplica bł. Juty.
Wnętrze budowli jest przekryte gwiaździstymi sklepieniami żebrowymi.
Najstarsze wyposażenie kościoła powstawało w kręgu sztuki krzyżackich
Prus, natomiast sprzęty i nagrobki nowożytne były projektowane i
wykonywane przez wybitnych artystów pracujących dla biskupów i królów
Polski. Do najstarszych elementów wyposażenia należy Grupa Ukrzyżowania
stojąca obecnie w nawie północnej. Datowana jest ona na 1. poł. XV w.,
a jej wykonanie wiąże się z warsztatem toruńskiego mistrza Pięknej
Madonny. W 1519 r. biskup Jan Konopacki ufundował późnogotyckie stalle
kanonickie, których fragmenty wykorzystano przy budowie nowych
późnorenesansowych siedzisk w początku XVII w. Późnorenesansowa ambona
z rzeźbami Chrystusa, trzech ewangelistów i czterech Ojców Kościoła,
ufundowana przez biskupa Wawrzyńca Gembickiego pochodzi z 1604 r. Jej
baldachim wieńczy późnogotycka figura Chrystusa Zmartwychwstałego z XVI
w. Barokowy drewniany ołtarz główny, ufundowany ok. 1650 r. przez
biskupa Andrzeja Leszczyńskiego, został zaprojektowany przez nadwornego
architekta Giovanniego Battistę Ghisleniego, a wykonany przez miejscowy
warsztat w stylistyce manieryzmu niderlandzkiego. W południowym
ramieniu transeptu, pełniącym rolę kaplicy bł. Juty, znajduje się
barokowy ołtarz z ok. 1747 r., fundowany przez biskupa Andrzeja
Stanisława Kostkę Załuskiego. Projekt, który powstał ok. 1742 r., jest
przypisywany Francesco Placidiemu. W ołtarzu tym znajduje się obraz
przedstawiający ilustrację z życia bł. Juty, namalowany przez Tadeusza
Kuntzego, jednego z najwybitniejszych malarzy polskiego baroku,
wykształconego w Rzymie. Z kolei ołtarz w kaplicy Krzyża Św. w
północnym ramieniu transeptu został zaprojektowany przez Giovanniego
Battistę Cocchiego i wykonany w 1744 r. przez lokalny warsztat. Katedra
służyła nie tylko kultowi religijnemu, ale była również miejscem
pochówku. W średniowieczu, oprócz bł. Juty, chowano w niej dostojników
krzyżackich. Spoczywają tu mistrzowie krajowi Helmerich von Rechenberg
i Konrad Sack oraz wielki mistrz Siegfried von Feuchtwangen. Szczątki
płyty tego ostatniego służą obecnie jako stopnie schodów prowadzących
do kaplicy bł. Juty. W okresie nowożytnym, oprócz biskupów i członków
kapituły, w katedrze spoczęły osoby świeckie, takie jak np. podkomorzy
pomorski Krzysztof Bąkowski. Do najważniejszych zabytków sepulkralnych
należy nagrobek biskupa Piotra Kostki, wyjątkowy na ziemiach Polski
północnej przykład krakowskiej rzeźby renesansowej. Powstał on ok. 1600
r. w warsztacie krakowskim, w kręgu mistrza nagrobka Prospera Provany.
Pod niszą przypominającą łuk triumfalny umieszczono postać biskupa,
pogrążoną w półśnie, otoczoną przez personifikacje cnót teologicznych i
kardynalnych. Ponadto znajdują się tu epitafia biskupów: Kaspra
Działyńskiego, z 1645 r., Adama Kosa (zm. w 1661 r.), Macieja Bystrama
(biskup pomocniczy, zm. 1676 r.), Kazimierza Jana Opalińskiego (zm. w
1693 r.), Kazimierza Jana Szczuki (zm. 1694 r.), Tomasza Franciszka
Czapskiego (zm. w 1733 r.) oraz innych dostojników kościelnych. Do
ciekawszych przykładów barokowego malarstwa, oprócz wymienionego już
obrazu przedstawiającego bł. Jutę, należy kopia “Zdjęcia z Krzyża” wg
Rubensa w jednym z ołtarzy bocznych oraz cykl obrazów ilustrujących
m.in. drogę krzyżową, zawieszonych między oknami na bocznych ścianach
korpusu. W prezbiterium zawieszono obraz “Pokłon Trzech Króli”, pędzla
Luca Giordano, dar króla pruskiego Fryderyka Wielkiego dla
chełmżyńskich ewangelików, pochodzący z kościoła św. Mikołaja.
|
|
Bibliografia
- Piotr Birecki, Dzieje sztuki w Chełmży, Chełmża
2001, s. 19-28, 81-98, 103-105.
- Katalog Zabytków Sztuki w Polsce, t. 11,
Województwo bydgoskie, z. 16, Powiat toruński.
|
Fotografie: Piotr
Kożurno,
Marek
Wieczorek
© ICIMSS |
W pobliżu:
|
|
|