Wyszukiwanie informacji - FIZYKA
Kurs dla studentów


Jak tworzyć bibliografię i przypisy.

Bibliografia

Bibliografia - to uporządkowany spis dokumentów tekstowych (np. książek, artykułów, materiałów konferencyjnych), graficznych czy słuchowych, sporządzony według ustalonych kryteriów i dotyczący określonego (sprecyzowanego) zagadnienia.

Tworzenie bibliografii, czyli wykazu literatury, rozpoczyna się już w zasadzie w momencie gdy przystępujemy do penetracji zasobów informacyjnych, zarówno tych drukowanych (np. katalogów, innych bibliografii dziedzinowych), jak i elektronicznych.
Gromadząc materiały, z których w przyszłości utworzymy spis bibliograficzny, dokonujemy ich pierwszej, wstępnej selekcji. Te, które wiążą się z przedmiotem naszych dociekań i zostaną wykorzystane w pracy jako materiał źródłowy, powinny zostać zarejestrowa
ne i opisane.

Opis dokumentu powinien zawierać podstawowe dane pozwalające na jednoznaczną identyfikację źródła, jak: dane o autorze, pełen tytuł publikacji (książki, artykułu, materiałów konferencyjnych), miejsce i rok wydania; w przypadku artykułu należy podać także tytuł czasopisma, numer oraz strony na których został opublikowany.

W kolejnym, ostatnim, etapie działań bibliograficznych należy te opisy bibliograficzne uporządkować, czyli nadać im odpowiedni układ.

Rodzaje układów

  1. Najprostszym sposobem wykonania bibliografii jest ułożenie wszystkich pozycji w porządku alfabetycznym według haseł autorskich i tytułowych (w przypadku prac zbiorowych). Taki układ można zastosować w bibliografiach niewielkich obję tościowo.
  2. Układ chronologiczny - według dat wydania - pozwala prześledzić rozwój piśmiennictwa.
  3. Układ rzeczowy - zebrane opisy należy podzielić na grupy według kryteriów treściowych. Podstawą podziału jest temat dokumentu. W ramach zagadnienia, które jest przedmiotem naszego zainteresowania, należy wyodrębnić bardziej szczegółowe działy, czyli odpowiadające dyscyplinie wiedzy grupy rzeczowe, którym zostaną przyporządkowane odpowiednie dokumenty. Liczba działów może być różna, a ich zakres węższy lub szerszy w zależności od ilości i jakości zebranego materiału.
  4. Wydzielone grupy rzeczowe mogą być ułożone według kolejności logicznej (działowej lub systematycznej) albo alfabetycznej. W układzie działowym wszystkie działy są współrzędne pod względem ważności. Układ systematyczny wyróżnia działy podstawowe (nadrzędne), które dzielą się na poddziały (możliwe jest wprowadzanie poddziałów trzeciego i dalszego stopnia w zależności od dyscypliny i charakteru zebranego materiału). Kolejność działów i poddziałów jest wynikiem logicznego podziału całej dyscypliny czy zagadnienia stanowiącego przedmiot badań.

Strona główna        Uwagi        Bibliotekarze dziedzinowi        Administrator strony        Aktualizacja : marzec 1999