Powrót.

Ciechanowska Danuta

Recenzje:


(…) Ciechanowska wypracowała sobie swoje własne środki wyrazu, swoje pismo obrazowania, swój osobliwy zapis myśli i przeżyć, swój niepowtarzalny styl. Na ten styl składa się to ekspresyjne, pełne temperamentu, a jednocześnie wyrachowania i dyscypliny artystycznej – nakładanie farby, linearnie potraktowane i wtopione w całość postacie, niesłychana dbałość o kolor i fakturę, światło i cień, wielce zróżnicowaną rytmikę. Sama napisała: "Zachowałam pozornie szkicową przypadkowość płócien, za którą ukrywam ich logiczną konstrukcję". Szkicowość tych prac, a nawet pewna niedbałość jest tylko złudzeniem i kamuflażem, każdy bowiem fragment płótna i rysunku jest przecedzony przez sito rozwagi i świadomości plastycznej, jest w każdym szczególe dopracowany. (…)
/Tadeusz Marciniak: Danuta Ciechanowska maluje obrazy i tworzy rysunku… [atalog wystawy].  BWA. Bydgoszcz 1998/

(…) Malarstwo Danuty Ciechanowskiej dąży do monumentu, jest wielomyślne, poważne i surowe, dotyka spraw zasadniczych i ostatecznych, jest klasyczne w najlepszym sensie tego słowa, może stanowić wizualną alternatywę problematyki dramatu antycznego, którego treść stanowią wymienione wyżej cechy. Jedność obrazu i akcji na scenie odwiecznych spraw ludzkich, to mój odbiór tego malarstwa, skojarzenia na pewno nie jedyne, chciałbym aby każdy miał własne. Nie chcę przez to relatywizować wymowy tych obrazów, osłabiać ich przesłania. Wyobrażam sobie ich funkcjonowanie w architekturze, formacie dającym szansę życia bardziej rzeczywistego niż w galerii, w oceanie ludzi i codzienności trwałyby jak falochrony spraw wyższych, bardziej stałych, jako memento rozmiarów człowieczeństwa, do którego zostaliśmy stworzeni. Nieczęsto patrząc na dzieło nie myśli się o porównaniach, wpływach, całym bagażu wiedzy o sztuce, tych bytach natrętnych i zwodniczych. Konfiguracje zawarte granicami tych płaszczyzn mogła stworzyć sama natura przy małej pomocy człowieka. Szczegółowa interpretacja tych prac językiem dyskursywnym jest niewskazana i może jest to właściwa reakcja na sztukę, która wypełniła swoje przeznaczenie – przemówiła sama. (…)
/Wojciech Kapelański: Artyści przypominają dzisiaj wyznawców wiary tracącej poparcie… Kresy [katalog wystawy]. Galeria Sztuki "Wozownia" w Toruniu, Miejski Ośrodek Sztuki Galeria BWA w Gorzowie Wielkopolskim, Centrum Sztuki Galeria "E" w Elblągu. Toruń 2002/






do góry