Fundacja Fabryka Utu

Adres: ul. Ks. St. Kujota 5a/12, 87-100 Toruń

Adres WWW: http://fabrykautu.wordpress.com


DANE TELEADRESOWE
ul. Ks. St. Kujota 5a/1287-100 Toruń
e-mail: utu.fundacja@gmail.com
http://fabrykautu.wordpress.com

POWSTANIE (HISTORIA, STATUS PRAWNY), WSZELKIE WAŻNE ZMIANY WRAZ Z DATAMI
Fundacja Fabryka UTU powstała w Toruniu w czerwcu 2007 roku. Początkowo trzon organizacji tworzyło 11 młodych osób związanych z toruńskim i poznańskim środowiskiem organizacji pozarządowych.

NAJBLIŻSZE PLANY:
Fundacja ma zamiar poszerzać pole działania realizowanych zadań z zakresu edukacji kulturalnej, medialnej i artystycznej, w tym także o nowe obszary geograficzne, przy czym nadal niezmiernie
ważnym wątkiem pozostanie społeczny charakter działań związanych ze sztuką. W planach fundacji jest kontynuowanie interdyscyplinarnego projektu zatytułowanego Dźwiękospacery, który łączy działania skupione wokół dźwięku, pejzażu dźwiękowego danego regionu z formami akcji artystycznych; bada relacje między postrzeganiem wizualnym a sferą dźwięku, eksplorującą tożsamość znanych nam miejsc. Zadanie zakłada docieranie do miejsc z utrudnionym dostępem do placówek kulturalnych, które zresztą też najczęściej nie posiadają żadnej infrastruktury. Widzimy potrzebę odwiedzania i kontynuowania pracy w miejscowościach, w których prowadziliśmy już działania. Nasze doświadczenie w tej materii wskazuje, że temat pozostaje nie wyczerpany, a cykliczne, okresowe, ale stałe działania z określonymi podmiotami przynoszą zdecydowanie lepsze rezultaty niż akcje jedno- lub dwurazowe. Poza tym zamierzamy poszerzać projekt o nowe terytoria, województwa (m.in. warmińsko-mazurskie), a także tworzyć kooperacje zagraniczne. Pod koniec roku 2011 rozpoczęliśmy również tworzyć sieć współpracy ze studentami/ absolwentami edukacji artystycznej oraz doktorantami informatyki. Współpraca zakłada tworzenie interaktywnych wystaw edukacyjnych, pracę nad kreatywnym wykorzystaniem mediów i nowoczesnych technologii w edukacji, przy jednoczesnej dbałości o merytoryczną i estetyczną stronę projektów. W kolejnych latach zamierzamy kontynuować i rozszerzać sieć współpracy. W roku 2012 będziemy kontynuować
także opierający się na oddziaływaniu zmysłowym projekt Gastrorakieta! Sztuka od kuchni - cykl warsztatów i spotkań, obejmujących działania, bazujące na obserwacji sztuki i życia codziennego, wykorzystujące fakt istnienia w sztuce licznych paralel z gastronomią i smakiem. Na projekt składają się adresowane do najmłodszych (grupy przedszkolne, szkoła podstawowa) interdyscyplinarne działania, niekonwencjonalne lekcje historii sztuki oraz akcje w przestrzeni publicznej. Odbiorcami naszych przyszłych działań będą tradycyjnie głównie dzieci i młodzież, ale zadaniem naszym jest również angażowanie osób najrzadziej korzystających z kultury czyli osoby w wieku 30-45 lat oraz wspólne działania z seniorami na szczeblu lokalnym - stała współpraca z Uniwersytetem Trzeciego Wieku.

KIEROWNICTWO ORGANIZACJI (OD POCZĄTKU DZIAŁALNOŚCI DO DZISIAJ)
2007-2009
Zarząd:
Małgorzata Malak, Przewodnicząca Zarządu
Natalia Płaczek, Zastępca Przewodniczącego Zarządu
Katarzyna Jankowska, Sekretarz Zarządu
Marcin Chyliński, Członek Zarządu
Anna Goślicka, Członek Zarządu
Dominika Rypa, Członek Zarządu
2010-2012
Zarząd Fundacji:
Katarzyna Jankowska, Przewodnicząca Zarządu
Anna Goślicka, Vice-Przewodnicząca Zarządu
Marta Karalus, Sekretarz Zarządu
Natalia Płaczek, Członek Zarządu
Małgorzata Malak, Członek Zarządu
Marta Krywczuk, Członek Zarządu


IDEA PRZEWODNIA ORGANIZACJI, CELE I ZADANIA
Fundacja Fabryka UTU - stara się aktywizować społeczność poprzez inicjowanie i prowadzenie działań kulturalnych, społecznych i edukacyjnych, prowadząc działania na rzecz grup defaworyzowanych i wspierając nieformalną edukację, zadania z zakresu zrównoważonego rozwoju, integracji, a także ekonomii społecznej. Fundacja aktywnie działa w obszarze antropologii wizualnej i w obszarze kultury – projektując i realizując przedsięwzięcia natury artystycznej, edukacyjnej ze szczególnym naciskiem na interdyscyplinarność, rewitalizację społeczną, kulturalną.
Co oznacza słowo UTU?
UTU – to słowo z języka swahili. Oznacza ducha, esencję, która czyni każdego z nas istotą ludzką. To nasze
człowieczeństwo, które czyni nas wyjątkowymi istotami na naszej planecie.

Cele statutowe Fundacji:
a) tworzenie programów społeczno–edukacyjnych, służących reintegracji społecznej, wyrównywaniu szans, promocji kultury, współpracy międzynarodowej i ekologii;
b) wspieranie społecznej aktywności obywateli, w szczególności: dzieci, młodzieży, kobiet, osób niepełnosprawnych, uzależnionych, chorych psychicznie, bezdomnych, bezrobotnych, migrantów;
c) propagowanie postaw tolerancji i przeciwdziałanie postawom dyskryminacji wobec innych kultur, religii,
narodowości; zwalczanie postaw rasistowskich i szowinistycznych;
d) działanie na rzecz polityki równych szans, pokoju i poszanowania praw człowieka;
e) działanie na rzecz ochrony środowiska naturalnego, ekologii i różnorodności kulturowej, w szczególności
wspieranie kultur rdzennych;
f) działanie na rzecz promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i
zagrożonych zwolnieniem z pracy;
g) działanie wspomagające rozwój gospodarczy, w szczególności rozwój przedsiębiorczości społecznej;
h) działanie na rzecz budowy i umacniania społeczeństwa obywatelskiego;
i) wszechstronny rozwój osób zaangażowanych w proces animowania lokalnych społeczności i grup zmarginalizowanych;
j) tworzenie systemu szkoleń dla osób i grup podejmujących i umacniających inicjatywy społeczne i kulturalne na rzecz lokalnego środowiska;
k) działania na rzecz swobodnego dostępu do informacji, edukacji, w tym także edukacji europejskiej, doradztwa i pomocy w zatrudnieniu;
l) działanie na rzecz upowszechniania i ochrony równych praw kobiet i mężczyzn;
ł) propagowanie kultury fizycznej, wszechstronnej rekreacji oraz alternatywnego stylu życia, wolnego od
używek;
m) wspieranie niekomercyjnych przejawów kultury i sztuki;
n) tworzenie programów edukacji twórczej dla dzieci i młodzieży;
o) promowanie idei ochrony dóbr kultury.


PROJEKTY
2008:

Młody Las w obiektywie, zrealizowany w okresie 01.06-31.12.2008 r., dofinansowany przez Program Młodzież w działaniu (Pracownia Twórcza w Domu Dziecka Młody Las w Toruniu) Głównym tematem działania było stworzenie aktywnej pracowni twórczej, w której dzieci i młodzież z Bydgoskiego Przedmieścia mogły realizować swoje pomysły i rozwijać kreatywność. Twórcza świetlica mieściła się w Domu Dziecka „Młody Las”, ale wiele jej przedsięwzięć wychodziło „na zewnątrz”, stając się propozycją, zaproszeniem do wzięcia udziału w zabawie i nauce społeczności lokalnej, sąsiadów, dzieci z okolicznych podwórek. Głównymi uczestnikami warsztatów artystycznych i zajęć z zakresu „edukacji europejskiej” byli przede wszystkim wychowankowie tejże placówki. Celem zajęć artystycznych było pobudzenie wyobraźni, rozwój kreatywności i nieszablonowego myślenia;
zajęcia miały za zadanie przełamywać stereotypy, uczyć współpracy i odpowiedzialności, wyrażania siebie i swoich potrzeb; przełamywania lęków i niepewności siebie.
www.mlodylas.blogspot.com
Magazyn Przedsiębiorczej Filantropii WSPAK / gazeta uliczna, zrealizowany w okresie 01.06-31.12.2008 r., dofinansowany w ramach Funduszu Inicjatyw Obywatelskich Międzynarodowa sieć gazet ulicznych, zrzeszająca 88 gazet z 37 krajów na 6 kontynentach to ponadnarodowy ruch przeciwstawiający się wykluczeniu ekonomicznemu i społecznemu. Gazety uliczne stwarzają osobom wykluczonym możliwość wypracowania zysku, oferując zarazem dalsze programy aktywizacji społecznej i zawodowej. Gazety uliczne docierają do ponad 32 milionów czytelników rocznie. Od 1994 roku przyczyniły się do pomyślnej reintegracji około 250 000 osób. Fundacja Fabryka UTU w porozumieniu z dziennikarką, Barbarą Kaznowską – Prezeską Fundacji Satoris wprowadziła koncepcję magazynu ulicznego do Warszawy. Obecnie projekt z powodzeniem prowadzi Fundacja Satoris. Magazyn Przedsiębiorczej Filantropii jest narzędziem aktywizacji zawodowej i społecznej grup marginalizowanych: bezdomnych, bezrobotnych, migrantów, niepełnosprawnych, ich opiekunów i innych.
WSPAK jest sprzedawany na ulicach. Sprzedawcy przechodzą specjalne treningi przygotowawcze. Sprzedawca otrzymuje połowę ceny każdego ze sprzedanych przez siebie egzemplarzy magazynu – druga połowa przeznaczana jest na dalszy rozwój projektu i druk kolejnych numerów magazynu; zabieg taki ma
wykształcić zmysł przedsiębiorczości i pomóc powrócić bezrobotnym, wykluczonym na rynek pracy. www.wspak.org

2009:
Projekt Terenowa gra planszowa Toruń 2061, zrealizowany w okresie od 02.03.2009 r. do 20.07.2009 r., dofinansowany przez Gminę Miasta Toruń. Wykonana podczas kilkutygodniowych warsztatów artystycznych w przestrzeni miejskiej Bydgoskiego Przedmieścia w Toruniu – dużych rozmiarów gra planszowa – pozwoliła nam na przeprowadzenie eksperymentu na tkance miejskiej. Plenerowa gra, wykonana na wzór popularnej gry typu „Monopol” to futurologiczna, nieco surrealistyczna wizja miasta, wypracowana wspólnie przez artystów i dzieci podczas szeregu spotkań. Identyfikację wizualną poszczególnych dzielnic stworzyli specjalnie na tę okazje zaproszeni do projektu lokalni artyści. Każdy mógł zaprezentować dzielnicę, którą najlepiej zna bądź tę, w której mieszka. Artyści poprowadzili też warsztaty z dziećmi, podczas których powstał ostateczny kształt olbrzymiej planszy. Wypracowana koncepcja gry zachęciła jej uczestników do edukacyjnej zabawy, w której kartą przetargową były walory miasta, jego poszczególne części składowe - dzielnice oraz perły toruńskiej architektury. Umiejscowione na planszy zabytki, można było symbolicznie nabyć, zakupić podczas rozgrywanej gry w specjalnie przygotowanym na potrzeby przedsięwzięcia banku. Pionkami byli sami ludzie – uczestnicy wydarzenia, kostka – sześcianem o wymiarach 0,7 x 0,7 x 0,7 m. Stworzona wspólnie podczas warsztatów gra generuje pytania o przyszłość Torunia i słuszność bądź niesłuszność działań podejmowanych na rzecz jego modernizowania i poddawania różnym zmianom. Premiera plenerowej gry planszowej Toruń 2061 odbyła się 06.06.2009 podczas dużej plenerowej akcji miejskiej “Śniadanie na trawie”.
www.torun2061.blogspot.com
Projekt Kreatywnie na Bydgoskim. Letnie warsztaty filmowe, zrealizowany w okresie od 24.02.2009 r.
do 31.10.2009 r., dofinansowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko–Pomorskiego Projekt zakładał przeprowadzenie warsztatów filmowych i scenograficznych z młodzieżą ze środowisk marginalizowanych w rewitalizowanej dzielnicy Bydgoskie Przedmieście. Obraz powstał częściowo w domu dziecka Młody Las przy ulicy Sienkiewicza 12, a także na terenie wokół opustoszałej zabytkowej kamienicy mieszczącej się przy ulicy Mickiewicza 20. Wspólnie tworzony przez nas film - od idei, przez scenografię i kostiumy aż po reżyserię - posiłkuje się fikcyjną opowiastką, na bieżąco modyfikowaną przez nas podczas kolejnych warsztatów. Efekt finalny nie był więc tak do końca
znany nawet nam, a możliwość popełnienia błędu wpisaliśmy w szkic zwany scenariuszem. Powstał obraz o specyficznym charakterze, bliski estetyce filmowej Tima Burtona. W filmie występują dzieci, które brały udział w warsztatach.

Projekt Audiosfera. Dźwiękowe warsztaty terenowe, zrealizowany w okresie od 20.03.2009 r. do 20.10.2009 r., dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Projekt miał na celu przede wszystkim uwrażliwić dzieci i młodzieży na odbiór ich dźwiękowego otoczenia, przybliżyć im pejzaż akustyczny ich świata – miejscowości, które zamieszkują. Odbyły się wspólne spotkania edukacyjne oraz cykl warsztatów, prowadzony w różnych powiatach województwa kujawsko-pomorskiego. Dzięki wspólnym warsztatom i wyjazdom nastąpiła integracja, spotkanie dzieci z obszarów miejskich i wiejskich, a co najważniejsze - wymiana doświadczeń. Uczestnicy warsztatów poznali nowe, nieznane im dotąd pojęcia z kręgu ekologii akustycznej, nauczyli się zwracać baczniejszą uwagę na
audialną sferę życia, a także dzięki spotkaniom z muzykami, artystami i realizatorami dźwięku mieli styczność z procesem generowania dźwięków, tworzenia ich oraz klasyfikowania lub „obrabiania” w skomplikowanym procesie postprodukcyjnym. Warsztaty były przede wszystkim zajęciami praktycznymi – każdy miał możliwość nagrania wybranych przez siebie dźwięków z otoczenia, a także szansę przetworzenia zrealizowanych nagrań pod okiem profesjonalistów. Podsumowaniem projektu była audio-wystawa „Dźwiękospacery”, zorganizowana w toruńskim Muzeum Etnograficznym im. Marii Znamierowskiej Prufferowej. Wystawie towarzyszył uroczysty wernisaż. Dokumentacją projektu jest publikacja wraz z materiałami warsztatowymi nagranymi na płycie CD.

Filmowy Toruń – warsztaty filmowe dla studentów Katedry Etnologii i Antropologii Kulturowej UMK w Toruniu, zrealizowany w okresie od 18.05.2009 r. do 30.10.2009 r., dofinansowany przez Miejską Instytucję Kultury Toruń 2016 W ramach projektu zrealizowano 4 filmy dokumentalne, które przekazane zostały Miejskiej Instytucji Kultury Toruń 2016, jako materiał promocyjny. Znajdują się one także w archiwum Fundacji Fabryka UTU oraz Katedry Etnologii i Antropologii Kulturowej UMK i służą jako materiał edukacyjny dla studentów. Festiwal Antropologii Wizualnej ASPEKTY, realizowany w latach 2007-2010, dofinansowany przez Gminę Miasta Toruń. Do roku 2010 Aspekty realizowane były przez Fundację Fabryka UTU, obecnie (od 2012) Festiwal realizuje toruńska Fundacja Emic (www.emic.org.pl). http://aspektyfestival.pl

2010:
Projekt Subiektywna mapa Torunia, zrealizowany w okresie od 20.02.2010 r. do 31.12.2010 r., dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zadanie realizowane było przy współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu oraz ze Stowarzyszeniem SZUKA CIĘ SZUKA. W jego ramach zorganizowane zostały 4 rezydencje artystyczne i podsumowujące je spotkania z twórcami, a także ponad 30 kilkugodzinnych warsztatów dla różnych grup wiekowych, w których w sumie wzięło udział około 1090 odbiorców, został opracowany i przeprowadzony szczegółowy program edukacyjny, uruchomiona została Galeria Regionalna mieszkańców. Całość wydarzeń podsumowuje publikacja - subiektywny atlas miejski, wydana w 500 egzemplarzach. Spektrum wydarzeń podsumowuje również blog projektowy - http://subiektywnamapatorunia.wordpress.com
Projekt stworzenia subiektywnej mapy miał za zadanie odnalezienie i udokumentowanie najciekawszych mitów miejskich i wydarzeń artystycznych związanych z najnowszą, XX-wieczną, historią Torunia. Powstała dokumentacja, w niektórych przypadkach pierwsza, życia artystycznego Torunia, ukazanego w
kontekście hasła „Toruń sztuki współczesnej”.

Projekt Dźwiękospacery!, zrealizowany w okresie od 12.03.2010 r. do 30.11.2010 r., dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Projekt miał na celu dotrzeć z niekonwencjonalną ofertą kulturalną i warsztatową do środowisk
marginalizowanych. Działania odbyły się w pięciu ośrodkach, skupiających różne pomniejsze miejscowości. Zasadniczym celem projektu było także pobudzenie świadomości kulturalnej i zaangażowania mieszkańców niewielkich miejscowości i wsi, środowisk lokalnych w działania na rzecz rozwoju nieformalnej edukacji kulturalnej. Cel został zrealizowany, a nawiązana współpraca trwa po dziś dzień I za obopólną chęcią obu stron będzie kontynuowana (wymiana doświadczeń, współpraca przez Internet). Działania - głównie w formie warsztatów - skierowane były przede wszystkim do najmłodszych odbiorców - dzieci i młodzieży. Projekt łączy działania skupione wokół dźwięku, pejzażu dźwiękowego danych miejscowości odbyły się też innego rodzaju działania – plastyczne, tworzenie instalacji, działania w
przestrzeni, spacery dźwiękowe z użyciem technologii. Materiały i dokumentacja projektu zostały zebrane w postaci wydawnictwa audio-wizualnego, w którego skład wchodzą - nagrania terenowe i indywidualne, rejestrowane przez uczestników warsztatów oraz artystów. Większość materiałów została udostępniona szerokiemu odbiorcy w Internecie.

2011:
Projekt DŹWIĘKOSPACERY, zrealizowany w okresie 01.01-31.05.2011 w ramach programu AKADEMIA ORANGE.
Celem realizacji zadania było stworzenie przeciwwagi dla dominującej sfery wizualnej w kulturze oraz popularyzacja i zainteresowanie najmłodszych odbiorćów działań kulturalnych - zjawiskami z zakresu muzyki współczesnej. Stało się to możliwe głównie dzięki wprowadzeniu innowacyjnych metod dydaktycznych oraz użyciu nowych mediów. Udało nam się nawiązać współpracę z kilkoma ośrodkami w regionie (szkoły, NGO, placówki miejskie). Czynny udział w projekcie wzięli artyści – Marcin Dymiter aka emiter, Michał Górczyński, Rafał Kołacki, Katarzyna Krakowiak, Krzysztof Topolski aka Arszyn, Hubert Wińczyk, Maciej Wojnicki. Działania prowadzone w ramach projektu Dźwiękospacery dotarły do dzieci i młodzieży z tzw. mniejszymi szansami i utrudnionym dostępem do kultury (małe miejscowości, domy dziecka). Stworzona została książka dokumentująca projekt, zawierająca ponadto scenariusze zajęć (licencja CC) oraz płyta z nagraniami, dostępna również w formie elektronicznej na stronie internetowej projektu, blogu oraz stronie Fundacji Orange. Powstała strona internetowa projektu zawierająca także dźwiękową mapę miejsc, w których przeprowadzone zostały warsztaty i działania oraz blog, zawierający inspiracje oraz dokumentację działań (zdjęcia, dźwięki, krótkie filmy).
Projekt Dźwiękosapcery. Badania terenowe, zrealizowany w okresie 01.03-31.12.2011, dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Interdyscyplinarny, edukacyjno-animacyjny projekt, skoncentrowany wokół pojęcia field recordingu, bazujący na badaniach terenowych, opierał się na interaktywnych warsztatach twórczych, wykorzystujących współczesne media oraz nowe techniki i technologie. W skład działań projektowych weszło m.in.: nagrywanie słuchowisk, tworzenie utworu muzycznego, nauka obróbki dźwięku, beat-boxing, instalacje dźwiękowe. Zadanie skierowane było do mieszkańców wsi oraz małych miejscowości województwa kujawsko-pomorskiego. Jego celem było natomiast badanie obecnej sfery akustycznej w kontekście badań nad przestrzenią akustyczną czasów minionych. Poprzez wspólne badania terenowe wraz z mieszkańcami poszczególnych miejsc oraz poszukiwania lokalnych muzyczek/muzyków, śpiewaczek/śpiewaków, tancerek/tancerzy poznaliśmy dźwięki “starej wsi”, a także próbowaliśmy odnieść się do nich przy użyciu interaktywnych, zaawansowanych technologii, instrumentów.
NAGRODY I WYRÓŻNIENIA
2009: Nagroda Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego „Rodzynki z pozarządówki”


Zobacz także:
Festiwal Antropologii Wizualnej ASPEKTY

do góry