Jazz Od Nowa Festival


Jazz Od Nowa Festival - to festiwal muzyczny, odbywający się od 2001 r. w Toruniu, organizowany przez Klub Studencki "Od Nowa" w Toruniu, znany w Polsce z takich imprez jak Toruń Blues Meeting, Alternatywne Spotkania Teatralne Klamra, Afryka Reggae Festival. Jego ideą jest prezentowanie połączenia klasycznego już dziś "głównego nurtu" z tak zwaną "nową muzyką improwizowaną", którą reprezentuje wielu młodych wykonawców poszukujących oryginalnych form wyrazu.
Wymyślony przez Maurycego Męczekalskiego festiwal jednym z najmłodszych w Polsce festiwali jazzowych, ale mimo, to na stałe zagościł już w kalendarzu jazzowych imprez.
Goście Festiwalu
Od początku Jazz Od Nowa Festival łączy klasykę z nurtem eksperymentalnym, czego wyrazem jest dbałość o jak najszersze spektrum formuły stylowej, rozciągającej się od akustycznego mainstreamu, przez free jazz, jazz rock, aż po propozycje okołojazzowe. Stąd też na festiwalowych afiszach pojawili się zarówno reprezentanci klasycznego myślenia o jazzie: Michał Urbaniak, Urszula Dudziak, Jan Ptaszyn Wróblewski, Zbigniew Namysłowski, Janusz Muniak, Włodzimierz Nahorny, Andrzej Jagodziński, Wojciech Karolak, Jarosław Śmietana, Tomasz Szukalski, Krzysztof Ścierański, Marek Stryszowski, Leszek Kułakowski, Krzysztof Popek, jak i jazzowi eksperymentatorzy: Mikołaj Trzaska, Tymon Tymański, Olo Walicki, Leszek Możdżer, Adam Pierończyk, Wojciech Konikiewicz, Tadeusz Sudnik, Mazzoll, Miłość, Łoskot, Pink Freud, Robotobibok, Bassisters Orchestra i Maestro Trytony, Koncert Figur Niemożliwych. Na Jazz Od Nowa Festival gościli również wykonawcy zagraniczni tacy jak: Al Foster, Hiram Bullock, Victor Lewis, David Feiesen, Giovani Mirabassi, Peter Brotzmann.
Wśród festiwali organizowanych regularnie w toruńskiej "Od Nowie" szczególne miejsce zajmuje Jazz Od Nowa Festival. Jego inauguracja w 2001 roku była w pewnym sensie ukoronowaniem istotnego wątku działalności klubu Od Nowa, który zarówno w swej pierwotnej siedzibie, w staromiejskim Dworze Artusa, jak i pod obecnym adresem na „akademickich” Bielanach zawsze był miejscem jazzowi przyjaznym. Co zaś najważniejsze, festiwal ten od razu zaistniał na krajowej mapie imprez tego rodzaju – o wiele zresztą bogatszej niż można by mniemać, mając w uszach ustawiczne narzekania na temat kryzysu czy wręcz końca jazzu – jako dwudniowe spotkanie o dużym rozmachu organizacyjnym i ciekawym, wyraźnie skrystalizowanym profilu. Organizatorzy przedsięwzięcia od początku bowiem starają się tu łączyć klasykę rodzimego jazzu z jego nurtem, by tak to nazwać, eksperymentalnym – nie zapominając przy tym o wykonawcach lokalnych i od czasu do czasu zapraszając artystów zagranicznych. Dbają też o szerokość formuły stylowej, rozciągającej się od akustycznego mainstreamu, przez free jazz, jazz rock, aż po propozycje, oględnie mówiąc, okołojazzowe. Stąd też na festiwalowych afiszach Ptaszyn, Namysłowski, Stańko, Urbaniak, Nahorny, Muniak, Jagodziński czy Śmietana, a z drugiej strony Miłość, Łoskot, Pink Freud, Robotobibok, bracia Olesiowie, Możdzer, Pierończyk, Tymański albo nawet grający tematy Hendrixa czarnoskóry gitarzysta Hiram Bullock, nawzajem sobie nie przeszkadzają – pozostawiając też miejsce dla bardziej konserwatywnej jazzowej młodzieży (Soundcheck, Contemporaray Noise Quintet, Sing Sing Penelope), a nawet przedsięwzięć o wymiarze bez mała parateatralnym ("Koncert Figur Niemożliwych" w wykonaniu znanego performera Andrzeja Mitana z towarzyszeniem doborowej ekipy jazzowo-elektronicznej).
Dzięki dotychczasowym edycjom festiwal zyskał sobie znaczny rozgłos i prestiż – tak dalece, że od dawna zamieszkały w Ameryce Północnej legendarny pianista Adam Makowicz w 2007 roku przyleciał do Polski wyłącznie na występ w "Od Nowie". Afisze kolejnych edycji toruńskiego festiwalu pozwalają spoglądać w przyszłość z pełnym optymizmem.

Historia:
Obecność jazzu w toruńskiej Od Nowie, sięga początków istnienia, tego 50 letniego już klubu. Jako Jazz Club był, po Krakowie i Warszawie trzecim miejscem w Polsce, gdzie regularnie odbywały się koncerty jazzowe. Pod koniec lat 80. Jazz Club przestał istnieć, by ponownie odrodzić się w październiku 1994 roku. Od tego roku, w ciągu kolejnych lat odbyło się w Jazz Club Od Nowa ponad 400 koncertów największych sław polskich oraz zagranicznych jazzmanów. Od Nowa jest obecnie prawdopodobnie jedynym klubem studenckim w Polsce, w którym regularnie odbywają się koncerty jazzowe.
Zwieńczeniem jazzowej działalności klubu stał się JAZZ Od Nowa Festival, który narodził się w 2001 roku. Festiwal tworzony przez Studencki Klub Pracy Twórczej Od Nowa to jeden z najmłodszych polskich festiwali jazzowych, który na stałe zagościł w kalendarzu imprez jazzowych, zyskując stale poszerzające się grono fanów jazzu. Celem twórców imprezy jest sprostanie gustom wiernych miłośników jazzu, jak również zainteresowanie muzyką i zarażenie jazzową atmosferą młodych melomanów. Jazz Od Nowa Festival, od początku odznacza się doskonale przemyślaną i konsekwentną formułą łączącą w swoim repertuarze jazzową klasykę z jej wybitnymi przedstawicielami, z improwizowaną muzyką jazzowego pogranicza, sięgającą całego spektrum muzycznej awangardy.
Historię festiwalu tworzą artyści biorący w nim udział. Lista wybitnych jazzmanów, którzy wystąpili na estradzie Od Nowy jest imponująca. W kolejnych edycjach festiwalu zaprezentowały się jazzowe gwiazdy z polskim rodowodem - Michał Urbaniak, Tomasz Stańko, Adam Makowicz, Jan Ptaszyn Wróblewski, Leszek Możdżer, Zbigniew Namysłowski, Janusz Muniak, Wojciech Karolak, Piotr Wojtasik, Jarek Śmietana, Włodzimierz Nahorny oraz wykonawcy z USA i Europy miedzy innymi: Hiram Bullock, Victor Lewis, David Friesen, Giovanni Mirabassi, Peter Brötzmann.

O walorach Jazz Od Nowa Festival decyduje również niezwykła atmosfera koncertów.
Do jazzowej legendy toruńskich festiwali przejdzie z pewnością niezapomniane, trwające do rana jam session, którego głównymi bohaterami byli amerykański gitarzysta Hiram Bullock oraz toruński pianista Bogdan Hołownia.
Szczegółową historię Jazz od Nowa Festival można prześledzić śledząc programy z kolejnych lat festiwalu.
X-LECIE JAZZ OD NOWA FESTIVAL (2001-2010)
Dziesięć lat to w życiu człowieka – nawet w czasach rosnącej długowieczności – niemało. W historii ustabilizowanej instytucji kulturalnej – odczuwalnie mniej. W dziejach niekomercyjnego festiwalu muzycznego zaś...
Kwestia ta jest z różnych powodów względna – bo na przykład Jazz Jamboree, w warunkach peerelowskich niekomercyjny niejako z założenia, od ponad półwiecza przyciąga nadkomplety słuchaczy (do 1989 roku w wymiarze nieomal całego byłego bloku moskiewskiego). Jak jawi się w podobnym kontekście dziesięciolecie toruńskiego Jazz Od Nowa Festival, przypadające na ostatnią dekadę lutego 2010 roku?
Kwestia – znowu – nie jest jednoznaczna, trudno bowiem porównać festiwal, którego historyczną raison d'etre byłó promowanie rodzimego (i nie tylko) jazzu w warunkach peerelowskiego "baraku" (choćby i "najśmieszniejszego w całym bloku", to jednak dla tej muzyki nie zawsze gościnnego) z festiwalem wyrosłym na gruncie wszechogarniającego, paneuropejskiego liberalizmu. A jednak, zważywszy na właściwą dzisiejszej, "ponowoczesnej" epoce efemeryczność czy wręcz umowność najróżniejszych przedsięwzięć i bytów, dziesięciolecie toruńskiej imprezy wydaje się wartością realną. Wymierną. Godną jubileuszowych celebracji.
Gwarancją organizacyjnej stabilności i rzetelnego poziomu artystycznego Jazz Od Nowa Festival jest oczywiście "organ założycielski", czyli klub Uniwersytetu Mikołaja Kopernika pod nazwą "Od Nowa": od lat z górą pięćdziesięciu jeden z najjaśniejszych punktów na mapie kulturalnej kraju, nie tylko i nie przede wszystkim jako platforma promocyjna tak zwanej kultury studenckiej. Wypracowana przez organizatorów (Mirosław "Maurycy" Męczekalski et consortes) formuła artystyczna festiwalu od początku łączy rodzimą tradycję i nowoczesność jazzową, z okazjonalnym dodatkiem artystów lokalnych i więcej-niż-okazjonalnym udziałem gwiazd zagranicznych, choćby i okołojazzowych. Jak wolno przypuszczać na podstawie niezmiennie dobrej frekwencji i znacznego rezonansu medialnego, jest to formuła słuszna - na festiwalowej scenie zdążyli już bowiem wystąpić zarówno Jan Ptaszyn Wróblewski, Tomasz Stańko, Zbigniew Namysłowski, Adam Makowicz, Michał Urbaniak czy Jarosław Śmietana, jak i bracia Olesiowie, Mazzoll albo Leszek Możdżer. Gościli tu również Al Foster, przez długie lata perkusyjna podpora zespołu Milesa D., Andrzej Mitan, czyli performer multimedialny oraz Peter Brőtzmann, czyli improwizator ekstremalny - nie mówiąc już ś. p. Hiramie Bullocku, któremu bliżej w sumie było do rocka niż do jazzu.
O coraz lepszej kondycji festiwalu świadczy też fakt, że o ile wszystkie edycje poprzednie mały scenariusz dwudniowy, na okoliczność jubileuszu dziesięciolecia przewidziano aż cztery dni, podczas których wystąpią zarówno stali bywalcy imprezy, jak i uznani w świecie debiutanci (Rebekka Bakken). Zważywszy na atrakcyjność tegorocznego afisza, pozostańmy w nadziei, że ów rozszerzony scenariusz będzie nam towarzyszył przynajmniej przez następne dziesięć lat.
Źródło: http://www.jazz.umk.pl/jazz/


Zobacz także:
Studencki Klub Pracy Twórczej "Od Nowa"

do góry