Partage Plus był
projektem europejskim trwającym 24 miesiące i rozłożonym na lata 2012-2014.
Jego celem było zdygitalizowanie ponad 75 tys.
obiektów (w tym 2 tys. modeli 3D) przedstawiających udokumentowane dzieła
sztuki, rzemiosła i architektury z okresu secesji i upublicznienie ich na
stronach Europeany, największego portalu propagującego
europejskie dziedzictwo kulturowe. W związku z tym projekt miał stworzyć dostęp
do informacji (poprzez swoją stronę internetową) i zasobów cyfrowych (poprzez
stronę Europeany) na temat europejskiego dziedzictwa
kulturowego dotyczącego sztuki secesyjnej. Partage
Plus miał też za zadanie dostarczyć infrastrukturę potrzebną do zdygitalizowania zasobów
z różnych domen i krajów i upublicznienia ich użytkownikom Europeany.
Projekt korzystał również z już istniejących zasobów secesyjnych Europeany i zachęcał do tego innych dysponentów secesyjnych
kolekcji.
Ilość
rekordów dodana do Europeany dzięki projektowi Partage Plus stanowi znaczący rozwój zasobów secesyjnych
dostępnych dotychczas w Internecie. Dzięki projektowi arcydzieła sztuki
secesyjnej i przykłady imponujących kolekcji z zasobów współpracujących
instytucji stały się dostępne on-line. Co więcej, różnorodność
obiektów udostępnionych poprzez Europeanę i zróżnicowany
charakter secesji z poszczególnych krajów europejskich jest dowodem na olbrzymią
uniwersalność i złożoność stylu. Z tego względu rezultaty
projektu Partage Plus mogą liczyć na ogromne
zainteresowanie zarówno ze strony specjalistów, jak i szerokiego grona osób,
które pragną dowiedzieć się więcej na temat dzieł tego fascynującego stylu.
Projekt
koordynowany był przez Collections Trust (WB). Razem
z koordynatorem brały w nim udział 23 instytucje z 17 krajów europejskich.
Wszystkie uzupełniły zasób secesyjny Europeany o ich
zasoby regionalne. Pełna lista uczestników projektu obejmuje następujące
podmioty: Collection Trust (WB), Aveiro
City Museum (Muzeum Miasta Aveiro,
Portugalia), Design museum Gent
(Muzeum Wzornictwa, Belgia), Drents Museum (Holandia), Fundacja Muzeum Wojciecha Weissa
(Polska), Röhsska Museum
(Szwecja), Istituto Centrale per il
Catalogo Unico delle biblioteche italiane e per le informazioni bibliografiche
(Centralny Instytut Katalogu Włoskich Bibliotek i Informacji bibliograficznych,
Włochy), Iparművészeti Múzeum
(Muzeum Sztuki Stosowanej, Węgry), Institut royal du Patrimoine
artistique (Belgia), Koninklijke
Musea voor Kunst en Geschiedenis (Królewskie Muzea Historii
i Sztuki, Belgia), MAK (Austriackie Muzeum Sztuki Stosowanej, Austria), Bildarchiv Foto Marburg (Niemcy), Museu
Nacional d’Art de Catalunya (Narodowe Muzeum Sztuki Katalońskiej, Hiszpania),
Muzej za umjetnost i obrt (Muzeum Sztuki i Rzemiosła Artystycznego, Chorwacja),
Muzeum Narodowe w Warszawie (Polska), National Board of Antiquities
(Finlandia), National Technical
University of Athens (Narodowy Uniwersytet Techniczny w Atenach, Grecja),
Rörstrand Museum (Szwecja),
World Art Collections Exhibitions (WB), Steinbichler Optotechnik (Niemcy), Jugendstilsenteret
(Norwegia), Urban Planning Institute
of the Republic
of Slovenia (Instytut
Planowania Urbanistycznego Republiki Słowenii), and Uměleckoprůmyslové museum (Muzeum
Rzemiosła Artystycznego, Czechy).
Oficjalna strona projektu: http://www.partage-plus.eu/